آجیل و خشکبار هومن

عرضه آجیل و خشکبار به صورت عمده و جزئی-آدرس:تهران خیابان بهارستان نرسیده به چهارراه فخر آباد پلاک 135-تلفن:77532520

آجیل و خشکبار هومن

عرضه آجیل و خشکبار به صورت عمده و جزئی-آدرس:تهران خیابان بهارستان نرسیده به چهارراه فخر آباد پلاک 135-تلفن:77532520

مصرف آجیل مانده موجب سرطان کبد می شود

سه شنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۶، ۰۶:۱۰ ب.ظ

مصرف آجیل مانده موجب سرطان کبد می شود

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی بابل گفت: مصرف آجیل مانده موجب سرطان کبد می شود.

به گزارش ایسنا مازندران، سیدحسن عابدی اظهار کرد: مصرف آجیل مانده موجب ایجاد بیماری سرطان کبد می‌شود.

وی تصریح کرد: کبد نقش مهمی در متابولیسم پروتئین‌ها، چربی‌‌ها و هورمون‌ها دارد اما متاسفانه شیوع سرطان کبد در تمام ایران رو به افزایش است و مردان 79 درصد بیشتر از زنان مبتلا به این سرطان می‌شوند.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی ادامه داد: افراد بالای 50 تا 55 سال مستعد ابتلا به سرطان کبد هستند همچنین در 79 درصد موارد سرطان کبد در مردان دیده می‌شود و در جهان این سرطان به عنوان علت مرگ مردان شناخته شده است.

عابدی گفت: مبتلایان به چاقی بیش از اندازه یا تجمع بیش از میزان آهن و افرادی که در کشورهای در حال توسعه زندگی می‌کنند و مصرف مواد غذایی آلوده به کپک موجب تولید مواد سرطان زا می‌شود و سرطان کبد را به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به این که نگهداری آجیل در یک نقطه تاریک و مرطوب خطر سرطان کبد را افزایش می‌دهد، گفت: اگر از آجیل مدت زمان طولانی دریک نقطه تاریک و مرطوب نگهداری کنید موجب تولید قارچ می‌شود و این قارچ ایجاد سرطان کبد می‌کند.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی با بیان اینکه: آجیل‌ها پرکالری هستند و هر گرم آنها 5 کالری انرژی غذایی تولید می‌کند، اظهار کرد: از نظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای 600 کالری انرژی غذایی است.

عابدی افزود: یک نعلبکی آجیل می‌تواند به اندازه 2 بشقاب برنج در چاق‌کنندگی افراد نقش داشته باشد، به همین خاطر است که توصیه می‌کنند در طی نوروز، برنامه غذایی مانند سایر اوقات تنظیم شود و مصرف آجیل و مغزها به عنوان میان ‌وعده و در اندازه متعادل باشد.

وی گفت: وجود چربی‌های متراکم در انواع آجیل در افزایش وزن و ایجاد چاقی موثر است، مصرف فراوان آجیل موجب جمع شدن انرژی و چربی بیش از اندازه مورد نیاز در بافت‌های بدن می‌شود و افزایش وزن را در پی دارد.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی خاطرنشان کرد: اگر اهل آجیل و تنقلات هستید و هر جا که به دید و بازدید می‌روید، دست در ظرف آجیل می‌کنید، سعی شود برای جبران آن، حجم مواد غذایی را در هر وعده اصلی، به ویژه شام، کم کنید و به اندازه کافی تحرک بدنی و ورزش داشته باشید.

عابدی گفت: به طور معمول در تهیه انواع آجیل‌ها از مقادیر فراوانی نمک استفاده می‌شود، بنابراین مصرف بی‌رویه آجیل، به ویژه اگر میزان نمک آن بیش از اندازه متعارف باشد، ممکن است عوارضی را برای بیماران قلبی‌عروقی، افراد مبتلا به فشار خون و بیماران کلیوی به همراه داشته باشد.

وی تصریح کرد: نگهداری آجیل و خشکبار در مکان های مرطوب، موجب کپک و قارچ زدگی آنها می شود که علاوه بر تغییر شکل ظاهری، بو و طعم نامطبوع موجب ترشح بعضی از سموم و عوارض مختلفی در مصرف کننده می‌شود.

فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان روحانی خاطرنشان کرد: مغز گردو نیز نسبت به آفات انباری و کپک ها بسیار حساس است و در اثر نگهداری در شرایط نامناسب به سرعت به اینگونه عوامل آلوده می شود، بنابراین از مصرف آنها باید خودداری کرد.

عابدی فوق تخصص گوارش و کبد بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل گفت: اگر در هنگام مصرف تخمه، پسته و بادام، دست ها و لب ها رنگین شدند، این امر علامت مصرف رنگ های شیمیایی در تهیه آن ها است که باید از مصرف این گونه تنقلات خودداری شود.

وی افزود: آجیل و خشکبار قابلیت آلودگی به سموم قارچی مانند آفلاتوکسین عامل قارچی مهم در ایجاد سرطان کبد را دارند و واحدهای صنعتی با توجه به وجود پروانه‌های بهداشتی، ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، ملزم به اندازه‌گیری آفلاتوکسین بر روی محصولات خود هستند اما در محصولات سنتی آجیل و خشکبار که به صورت باز و فله‌ای عرضه می‌شود، این اندازه‌گیری‌ها صورت نمی‌گیرد و محصول تولیدی قابل ردیابی نیستند.
منبع:mazandaran.isna.ir
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۵
Admin

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی